Skip to main content Skip to footer

På Billedskolen arbejder vi i en rolig og hyggelig atmosfære, hvor fokus er på kreative eksprimenter og kvalificeret undervisning, der kommer godt rundt i billedkunstens mange genrer, stilarter og materialer. 

På alderssvarende hold møder man andre børn og unge fra alle dele af Gentofte Kommune, som også er vilde med at tegne, male, modellere og finde på. 

Undervisningen veksler mellem bundne opgaver og fælles emner og mere frie eksperimenter, hvor eleverne selv er med til at vælge og præge undervisningen. 

Billedskolens undervisere er alle udøvende billedkunstnere som også har stor undervisningserfaring - og som er vilde med at lære fra sig og give glæden ved den kreative skaben videre! 

Vi stiler efter at lave gode processer, hvor det er ok at prøve ting og teknikker af, og ikke altid kunne alting "fra start". For at blive bedre er det vigtigt at turde "fejle", at lave skitser, forsøg og at afprøve ideer. Alt efter dagens tema arbejder eleverne nogle gange i grupper eller to og to eller de arbejder selvstændigt og individuelt  - det kommer an på opgaven. 

Vi ønsker at videregive glæden ved at skabe, rummet til fordybelse og lige tilpas udfordringer for hver enkelt elev. 

Vi har hold i Tegning, maleri og skulptur og i Manga-tegning. 

Alle elever bliver repræsenteret på forårsudstillingen i foråret.

Eleverne vil få mulighed for, at udtrykke sig i forskellige teknikker og materialer inden for tegning, maleri, collage, tryk og skulptur.

Materialerne er bl.a. akvarel, acryl, farvekridt, tusch, akvarel, papirer af forskellig kvalitet, natur- og genbrugsmaterialer.

Der arbejdes i perioder indenfor et tema og forskellige læringsfokus f eks farvelære. Eleverne tegner, bruger deres fantasi, sanser, maler og blander farver, klipper collager og arbejder med skulptur på forskellig vis.

Undervisningen differentieres i forhold til den enkelte elevs forudsætninger og alder.

Kunstnere og kunsthistorien spiller med i undervisningen. At skabe billeder og se på billeder er to sider af samme sag. Eleverne ser på hinandens værker, og ser på hvordan de evt. er knyttet til forskellige kunstnere eller perioder i kunsthistorien.

Ud af huset kommer vi også. Tegning i det fri om vejret tillader det.

Vi besøger Traneudstillingen på Gentofte Hovedbibliotek eller Øregaard Museum og laver en udflugt til SMK en lørdag.

Der lægges vægt på, at det er en hyggelig stund for barnet sammen med sin voksne. Opgaverne tilrettelægges så de kan løses sammen eller hver for sig. Der skabes rom for at man kan hjælpe hinanden, dele ideer og løsningsmuligheder.

Der arbejdes med teknikker så som tryk, maleri, klassisk tegning, collage og man får mulighed for at afprøve forskellige kunstneriske processorer.

Materialerne er bl.a. akvarel, acryl, tuch, papirer af forskellig kvalitet, natur- og genbrugsmaterialer.

Vi undersøger og eksperimenterer med, hvad opgaven kan. Der findes én løsning, det er den enkelt måde at løse opgaven på, der er i fokus.

Vi afslutter hver gang et forløb af med fælles gennemgang som erfaringsudveksling og til inspiration.

Eleverne lærer det grundlæggende i at tegne manga. Det er først og fremmest opbygning af ansigter og proportioner. Vi går i dybden med, hvordan man bygger en karakter op. Vi udforsker de element, der kendetegner manga stilarten. Det kan være brug af rester, udtryksfulde ansigtstræk og øjne, fartstriber mm. Vi tegner med bl.a. blyanter, markører og finelinere.